Výstava spěratelských panenek

Horsman Ltd

Panenky Urban® Vita vyrábí společnost Horsman Ltd. Společnost Horsman Ltd. se zaměřuje na výrobu panenek již od roku 1865. Pro některé sběratele jsou však panenky Urban Vita stále méně známé. Společnost Horsman Ltd. se v posledních letech zaměřila i na výrobu nábytku a doplňků pro 16" (cca 40cm) a 12" (cca 30cm) panenky.

Picture by Horsman Ltd. zdroj:

HORSMANN DOLL je nejstarší společností vyrábějící panenky v USA, která byla založena již v roce 1865.

Společnost Horsman doll založil E.I.Horsman, který emigroval do USA z Německa, jelikož věřil, že Amerika potřebovala firmu vyrábějící panenky. Před jeho příchodem se panenky do USA dovážely z Evropy.

E. I. Horsman byl první, kdo vyráběl panenky jako opravdové hračky a ne pouze jako kopie lidí. Hlavičky panenek vytvářel podle živých předloh, aby se s nimi americké děti mohly lépe ztotožnit. Původní oblečení pro panenky bylo nahrazováno oblečením, které děti té doby skutečně nosily. Panenky byly navrhovány tak, aby vypadaly jako opravdové děti, které se smějí nebo pláčou. Tělíčka panenek byla pohyblivá.

Po vypuknutí První světové války v roce 1914 již Evropa panenky nemohla vyrábět. O krásné panenky, se kterými bylo možno si hrát, byl ale stále zájem. Horsman tak dostal šanci pokrýt celou poptávku na americkém trhu. Ačkoli evropské panenky byly krásné, jejich velkou nevýhodou byly jejich hlavičky vyrobené z porcelánu. Poptávka po panenkách, se kterými by si děti mohly hrát, rostla, a tak Horsman přišel s novým materiálem, který mohl být tvarován a nerozbíjel se. Slogan zněl: „Avoid a childhood tragedy – a broken doll. Buy American-made dolls.“ (Vyhněte se tragédii z dětství – rozbité panence. Pořiďte si panenku vyrobenou v Americe) Poté přidal ještě slavné heslo „Can’t break’em“ = Nelze je rozbít.

Horsman byl znám jako otec amerického panenkového průmyslu. Také byl známý pro svůj dobrý obchodní důmysl. Skvěle rozpoznával obchodní hodnotu produktu. Hledal na trhu výrobky, které by mohl přepracovat a prodávat na svém specifickém trhu.

V roce 1909 byla na základě oblíbené kreslené postavičky Billiken (ilustrace od Florence Peretz) vyrobena stejnojmenná panenka. Během šesti měsíců se prodalo více než milion kusů a Horsman se stal leadrem hračkového průmyslu.

Poté se zrodila Baby Bumps s obličejem a tvarem jako opravdové dítě. Horsman opět slavil okamžitý úspěch. Dále následovaly „The Campbell Soup Kids“ a první panenka jiné barvy pleti – indián. V té době již Horsman vyráběl 3.000 panenek denně. V roce 1919 zabíral Horsman přes 60.000 m2 prostoru a zaměstnával 350 lidí.

Po válce se evropští výrobci panenek pokoušeli vrátit na trh, ale pokrokový vzhled panenek a neutuchající nabídka nových produktů jim cestu neusnadňovaly. Devadesát procent panenek prodaných v USA v roce 1927 bylo vyrobeno právě v Americe.

V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století byla společnost řízena rodinou Lipson. Z důvodu zefektivnění nákladů se výroba přesunula z New Jersey do města Columbia, Jižní Karolína. V roce 1981 koupila společnost Horsman firma Drew Industries. Byla představena nová řada Replica, která těžila z úspěchu panenek, které byly vyráběny před mnoha lety. Tato řada byla velmi dobře přijata a panenka Baby Dimples vyhrála cenu Panenka roku v letech 1984 a 1985. Ve druhé polovině roku 1987 byla společnost Horsman koupena rodinou Young, která již vlastnila jednoho z vedoucích výrobců panenek v Hong Kongu. Firmu vedl pan Kenneth Young. Výroba se přesunula do Asie, aby se zvýšila konkurenceschop­nost. Kromě úspěšné řady Repro Line, která představovala stále nové kopie starších panenek, byla rovněž představena nová řada miniaturních panenek.

V roce 2000 byla společnost Horsman kontaktována Dorindou Balanecki z důvodu spolupráce na speciální akci pro její sběratelský klub. Dodatečně spolupracovali na vytvoření nové řady panenek s názvem Rini ® – 14“ pohyblivé panenky, která byla prvním krokem společnosti směrem na trh módních panenek.

Již od založení bylo cílem společnosti Horsman představení takového produktu, který by byl jedinečný a zákazníky nadchl. Panenka Rini proto měla být vyrobena z vynilu s 16ti pohyblivými místy tak, aby mohla pózovat jako lidé a v jednotlivých pózách také zůstat. K tomu měly sloužit mechanické klouby. Původní klouby panenek z porcelánu nebo pryskyřice pozice nedrží, jelikož elastický provázek, který jednotlivé části spojuje, automaticky vrací panenku do původní polohy. Před uvedením panenky Rini na trh probíhal 2letý výzkum, který pokračoval i po představení panenky a vedl k navýšení pohyblivých míst ze 16 na 19. Panenka Rini byla navržena tak, aby připomínala Glamour Dolls z 50. let minulého století, a je tak cílena na sběratele, kteří sbírali panenky v uvedeném období.

V polovině roku 2007 se společnost Horsman rozhodla vytvořit 16“ panenku, která by konkurovala módním panenkám. Tato panenka dostala jméno Urban Vita. Její tělo je vyrobeno z tvrdého plastu a s 19 pohyblivými místy je Vita tou nejpohyblivější módní panenkou na světě!

V roce 2010 byla představena Urban Expressions. Jedná se o dodatečné vlastnosti a možnosti k panence Vita, které jsou zcela jedinečné pro průmysl módních panenek. Sběratelé mohou panenkám Urban Expressions měnit barvu očí a směr pohledu panenky, mohou měnit obličeje, čímž panenka získává různé výrazy. Obličej si sběratelé dokonce mohou sami vytvořit na základě čistých obličejových masek. Řada oblečení Week End Collection dále rozšiřuje možnosti vlastního vzhledu panenky.

Společnost Horsman dále představila nábytkovou řadu Urban Environment, která se skládá z lenošek, na které je možné panenku Vita naaranžovat velmi přirozeným způsobem. Řada byla sběrateli skvěle přijata i z toho důvodu, že je použitelná i pro další 16“ módní panenky. První dodávka byla prodána během jednoho týdne.

Díky úspěchu panenky Urban Vita a nábytku Urban Environment je zřejmé, že nás v budoucnu čekají další módní panenky a nové kousky návrhářského nábytku.